Pages

SPONSOR

Followers

sponsor

Wednesday, March 20, 2013

Perut Wanita Ini Macam Hamil 15 Tahun

196944_wanita-dengan-gangguan-isi-perut_663_382

Seorang wanita di Britain menghabiskan 15 tahun hidupnya kelihatan seperti hamil 8 bulan.

Joanne Turton menderita penyakit usus yang aneh yang membuatnya kelihatan seperti sedang hamil.

"Sejak mengalami keadaan ini, perut saya kembung dan saya terlihat seperti hamil lapan bulan," ujar Turton seperti dilansir laman Daily Mail.
Wanita berusia 33 tahun itu berkata, ia telah mengalami gangguan perut kembung yang parah sejak usia 18 tahun. Penyakit ini sempat membuatnya tidak dapat bersosial layaknya orang normal kerana rasa sakit yang luar biasa yang kerap dirasakannya di bahagian perut.
"Saya merasakan sakit sepanjang masa dan saya merasa sakit seperti ditusuk," katanya.
Setelah mencari di internet, Turton hanya mendapatkan satu orang yang mempunyai keadaan sama dengan dirinya. Untuk memulihkan keadaan Turton, para doktor menggunakan alat mirip dengan perentak jantung yang dimasukkan ke dalam usus untuk mengatur gerakannya.
Proses operasi ini dikenali sebagai prosedur stimulasi elektrik untuk lambung. Saat uji cuba, doktor meletakkan alat tersebut di luar tubuhnya dengan tabung yang diarahkan ke tekaknya.
"Alat ini secara segera membuat saya lebih baik dan untuk pertama kalinya saya berasa normal," ujar Turton.
Ia pun sempat dijadualkan menjalani pemasangan alat tersebut secara kekal di Castle Hill Hospital pada 9 April akan datang. Tetapi operasi tersebut dibatalkan tanpa alasan yang jelas.
NHS Hull Clinical Commissioning Group (CCG), yang mengatakan akan membiayai prosedur itu pun tidak dapat memastikan bila-bila dan di mana operasi akan dilakukan.
Seorang jurucakap NHS Hull CCG mengatakan, dana untuk rawatan Joanne Turton telah diluluskan oleh panel perubatan luar biasa. Mereka tengah mencari rumah sakit yang tepat untuk melakukan prosedur ini kerana tidak semua rumah sakit akreditasi untuk melakukan prosedur stimulasi elektrik.

Sumber

No comments:

Post a Comment

ShareThis