Pages

SPONSOR

Followers

sponsor

Tuesday, March 5, 2013

KESAN BURUK AKIBAT PAKAIAN KETAT

Pe Sam-pant-fashion1

MEMANG Tubuh Anda yang ramping tampak indah dalam balutan jeans atau pakaian yang ketat.

Jika dipakai sesekali mungkin tidak ada masalah, tetapi tidak dalam jangka panjang. Tahukah Anda tentang efek pakaian ketat terhadap kulit? Berikut adalah efek pemakaian pakaian ketat terhadap kesihatan tubuh, seperti yang didedahkan di Boldsky.com.

ANTARA KESAN BURUK DARI PEMAKAIAN YANG SEKSI KETAT DAN SENDAT

1. Sindrom paha kesemutan/Kebas.
Masalah saraf yang umum adalah Meralgia Paresthetisia yang terjadi kerana memakai seluar yang terlalu ketat.
Sebab: Seluar Anda membuatkan sendi paha menjadi sendat, basah, dan kesemutan.
Pencegahan: Hindari memakai seluar denim yang ketat. Pilih seluar dari bahan yang ringan dan sedikit longgar.
2. Sakit punggung:
Mengenakan seluar jeans terlalu ketat dapat menekan otot punggung dan menimbulkan rasa sakit.
Gejala: Ketika duduk, Anda merasa seluar Anda sangat menekan pinggang dan menyebabkan rasa kesemutan di daerah tersebut.
Pencegahan: Bila Anda memilih seluar jeans, pastikan seluar itu tidak menekan pinggang Anda ketika anda membongkok.

3. Sakit Kepala
Sering memakai pakaian ketat dapat menyebabkan masalah pernafasan, berpeluh, dan pengsan.
Gejala: Rasa tidak selesa, sesak nafas, sakit kepala, dan pandangan sedikit kabur.
Pencegahan: Jika Anda merasa tidak dapat bernafas dengan pakaian tersebut, silahkan segera membuangnya. Jangan pernah memakai kemeja yang hampir mencekik leher Anda.

4. Memulas dan sakit perut.
Pakaian ketat menekan perut dan menyebabkan rasa sakit. Ini juga menyebabkan  timbulnya rasa panas yang amat. tambahan pula, seluar ketat itu dapat mengurangi aktiviti pencernaan Anda.
Gejala: rasa sakit di bawah pinggang.
Pencegahan: membuka kancing seluar Anda. Minum air dan mengenakan pakaianyang longgar. Anda boleh  memakai pakaian ketat untuk memamerkan lekuk tubuh yang indah. Tetapi, jangan terlalu sering menggunakan pakaian ketat yang malah mengganggu ruang gerak Anda ketika bekerja


5-Sakit Kulit/Kurap/Gatal-gatal



Menurut dr. Kusmarinah Bramono Sp.KK, spesialis kulit dan kelamin RSCM, pada dasarnya semua jenis pakaian ketat berpotensi menimbulkan tiga macam gangguan kulit di bahagian pinggul mahupun di atas pinggul.

Hal itu disebabkan masalah kelembaban yang memungkinkan jamur subur berkembang biak. 

Idealnya, di negara tropika seperti Indonesia dan malaysia, pakaian ketat atau terlalu tebal memang harus dihindari. Kulit menjadi kekurangan ruang untuk “bernafas”, sementara cairan yang keluar dari dari tubuh cukup banyak. Akibatnya, permukaan kulit menjadi lembab. Jika tidak memilih pakaian yang tepat  baktria akan lebih mudah beranak pinak. Jenis jamur yang banyak ditemui adalah jamur panu (bercak putih, cokelat, atau kemerahan), jamur kurap dengan bintik menonjol gatal, serta jamur kandida yang basah dan gatal.

5-Kemandulan


Pakaian ketat dapat menyebabkan kemandulan pada wanita. Pada cuaca yang sangat sejuk, pakaian ketat tidak berfungsi menjaga suhu tubuh dari serangan hawa dingin. Suhu yang terlalu dingin jelas dapat membahayakan kondisi rahim (Al-Istanbuli, 2006).




6-Mengakibatkan  pembekuan pembulu darah


Penggunaan pakaian ketat juga akan mengganggu gerakan tubuh yang dapat  memicu timbulnya pembekuan darah di dalam pembuluh darah.

Sumber

No comments:

Post a Comment

ShareThis