Pages

SPONSOR

Followers

sponsor

Wednesday, February 13, 2013

Curi 7 ekor lembu guna ubat pelali

 JEMPOL – 
Seorang penternak lembu menanggung kerugian kira-kira RM30,000 selepas tujuh ekor lembu susu jenis Friesian-Jersey hilang dipercayai dicuri

Kejadian itu disedari penternak tersebut, M. Nganersegaran, 54, dari Kampung Taman Jaya dekat sini kira-kira pukul 7 pagi semalam apabila pergi ke kandang tersebut yang terletak berhampiran ladang Chong Win Chan dekat Rompin.
“Setiap hari saya pergi ke kandang yang terletak kira-kira dua kilometer dari rumah saya itu.
“Hari ini (semalam) saya amat terkejut apabila mendapati ada kesan tayar lori dan motosikal dekat tanah berhampiran kandang tersebut.
“Lebih mengejutkan, apabila saya masuk ke dalam kandang cuma ada enam ekor lembu. Empat ekor lembu dalam keadaan terbaring lemah manakala dua ekor lagi masih dalam keadaan baik,’’ katanya ketika ditemui di sini semalam
Katanya, setelah diperiksa, dia rupa-rupanya telah kehilangan tujuh ekor daripada 13 ekor lembu yang diternaknya.
“Enam tabung ubat pelali turut ditemui di kandang dan saya yakin pencuri menggunakannya untuk melemahkan lembu sebelum mencurinya.
“Berikutan itu, saya telah memaklumkan kejadian tersebut kepada Jabatan Veterinar daerah dan membuat laporan di Balai Polis Bahau kira-kira pukul 8 pagi,” katanya.
Nganersegaran menternak lembu jenis itu untuk mendapatkan susunya sejak 30 tahun lalu.

No comments:

Post a Comment

ShareThis