Pages

SPONSOR

Followers

sponsor

Sunday, January 6, 2013

Mitos Knapa Lembu Tak Suka Kain Warna M erah


 

Pernah dengar  tak mitos Lembu akan mengamuk dan akan kejar orang yang pakai baju warna Merah?..


tambah-tambah lagi mitos ini popular untuk menakut-nakutkan kanak-kanak kepada lembu..
 Apa yang menyebabkan seekor lembu terganggu adalah, kerana seseorang melambaikan kain tepat di depan wajahnya. Pandangan terhadap warna adalah subjek yang menipu. Di dalam pandangan manusia memiliki saraf mata yang sensitif terhadap cahaya, tetapi tidak menyediakan informasi mengenai warna. Tetapi lemdu dan binatang lain  amat sensitf, dan bekerja baik dalam cahaya redup atau gelap.

Seperti ketika melihat di malam hari, persepsi warna menjadi suram kerana gelap. saraf  mata manusia dilengkapi dengan tiga jenis sel kerucut (Cone Cell), masing-masing sensitif terhadap panjang gelombang cahaya yang berbeza, gelombang merah, hijau, dan biru. Setiap warna yang kita tahu, dapat direpresentasikan sebagai kombinasi dari warna dasar tersebut.

Ketika sesuatu yang tidak dilakukan dengan aspek pandangan dasar ini, maka menghasilkan kebutaan warna, yang biasanya  ketidakmampuan yang tidak lengkap untuk membezakan warna, daripada mempersempit rentang warna yang dapat dirasakan. Manusia memiliki pandangan warna umum seperti dalam ikan, reptilia, amfibia, dan burung. Beberapa binatang dapatmelihat lebih banyak warna dari yang kita, misalnya contohnya  lebah.










Lembu Membenci Warna Merah

Penyebab lembu  tidak suka kain warna merah sendiri kerana sebenarnya lembu itu tidak suka lambaian kainnya, bukan warna kainnya itu sendiri. Lembu mempunyai penyakit buta warna yang menyebabkan lembu dan seladang tidak dapat melihat warna/buta warna. Tapi oleh kerana matador memang sudah biasa sejak dulu menggunakan kain berwarna merah sebagai alat untuk aksinya melawan lembu dan Seladang,

 jadi kita menganggap warna merah lah yang membuat si lembu itu mengamuk.
Sumber

No comments:

Post a Comment

ShareThis