Pages

SPONSOR

Followers

sponsor

Tuesday, September 28, 2010

Novel: Pendek Tentang Cinta



Tanggal 27 Ramadhan. Cuti sekolah panjang telah bermula. Masih segar diingatanku,pada hari itu....

Sayang menangis kerana tidak mahu pulang bersama ibubapanya ke Kuala Lumpur..


''Erfan sayang nak sambut raya dengan Erfan. Baru beberapa hari je kita jumpa, Sayang dah kena balik. ''Tak pe lah sayang balik lah pada bulan syawal nanti. Boleh kita tawaf satu kampung ok!.'' 

Sayang adalah seorang gadis yg cukup jelita dan senyumannya mampu mencairkan hati mana-mana lelaki. Sikapnya yg lemah-lembut telah berjaya memikat seorang jejaka iaitu 'Erfan'. Mereka adalah rakan sepermainan sejak kecil lagi dan perhubungan mereka sangat rapat bagai belangkas. Sebolehnya,Sayang tidak mahu berenggang dengan Erfan yg dianggap pelindungnya.

     Pada siang hari,Erfan membawa Sayang berjalan-jalan dipekan. Persiapan Hari Raya perlu diselesaikan. Walaupun hanya Erfan dan ibunya sahaja tinggal dikampung, namun persiapan tetap disediakan. Tambahan pula tahun ini, Sayang sekeluarga mahu beraya dirumahnya. Sedang berjalan disekitar bazar, tiba-tiba Sayang bersuara.....

''Sayang nak baju putih tu. Cantiklah....''
''Sayang pilihlah warna lain. Apa kata Sayang pilih baju kurung warna hijau muda. Mesti cantik kan?''
''Taknak, sayang nak baju kurung putih jugak!''
Sayang memang seorang yg comel dan manja. Pelbagai alasan Erfan berikan, tetapi dia tetap dengan pendiriannya. bukan Erfan tak nak beli , tapi.......... Erfan tak suka dengan pilihan aweknya tu...

''Sayang nak jugak....Erfan tak sayang, Sayang ke???''
Dalam keberatan,Erfan terpaksa menurut kemahuan Sayang. Demi menjaga hati awek tercintanya tu. 
Erfan tak kisah apa pun, asalkan dapat memenuhi permintaan Sayang.
Pada sebelah malam, Sayang riang bermain bunga api bersama anak-anak buahnya dan member-member sekampung. Erfan pula memasang panjut buluh disekeliling halaman rumah. Sedang leka Erfan memasang  sumbu, tiba-tiba terasa pipinya disentuh lembut oleh seseorang.

''Sayang SAYANG Erfan.'' kata Sayang dengan mesra yang entah bila duduk disebelahnya.  
''Erfan pun SAYANG Sayang. Tapi, Sayang jangan lupa. Nanti masa raya dah tiba Sayang balik tau. Kalau tak, (Erfan mencubit pipi Sayang) ,.'' 

Tiga hari lagi Aidilfitri bakal menjelma. Sayang terpaksa pulang ke Kuala Lumpur. Dalam masa tu, sempat lagi dia berjanji pada Erfan yg dia akan datang semula pada 1 Syawal nanti. Hajatnya mahu beraya bersama....

Tiba-tiba.....
Kring....kring.....kring.....
''Erfan jawab panggilan tu.'' jerit ibunya.
''Hello,Erfan. Ni Sayang. Esok Sayang akan balik kampung. Erfan tunggu ye!! Sayang dah tak sabar nak jumpa dengan Erfan.''
''Ye ke, Erfan akan tunggu Sayang ye!!. Tapi kenapa Sayang telefon Erfan. Kalau Sayang tak telefon pun,
Erfan akan tetap tunggu awek Erfan sorang ni.'' (gurau Erfan yg mencetuskan suasana gembira antara mereka berdua)
''Ok lah Erfan. Tunggu Sayang tau. Assalamualaikum.'' 
''Walaikumsalam.''
(Erfan kehairanan ) ada yg lain dengan kelakuan sayang. Semasa  sayang telefon tadi, dia menangis. Seolah-olah tak sabar menunggu laungan takbir.

''Allahuakbar...Allahuakbar....'' berlaungan takbir raya di masjid berhampiran. Selepas sembahyang sunat Aidilfitri, Erfan berehat di ruang tamu sambil menunggu kedatangan Sayang dan keluarganya.

Kring.....kring....kring....
''Ah, telefon lagi.'' (rungut erfan)
Tapi... Tiba-tiba ganggang terlepas dari pegangan tangan Erfan.... Erfan dan ibunya bergegas ke hospital sebaik je terima panggilan tu. Sebaik tiba di sana Erfan di kejutkan dengan berita kemalangan jalan raya yg memilukan hati. Lebih-lebih lagi, insan yg disayangi telah pergi meninggalkannya buat slama-lamanya. 

Apa yg lebih menghibakan lagi, apabila pekerja yg bertugas itu menghulurkan sesuatu pada Erfan....
BAJU KURUNG PUTIH.... Baju kurung tu lencun berlumuran darah merah. Erfan memeluk lalu mengucup pakaian itu, sebagai tanda kasihnya pada Sayang.

    Erfan tidak menyangka bahawa BAJU KURUNG PUTIH itu adalah petanda... sayang akan pergi buat slama-lamanya. Kini setiap kali takbir bergema pada 1 Syawal, Erfan tidak akan lupa menziarahi ke pusara Sayang. Kerana insan itu pernah membahgiakannya serta mengisi kekosongan hidupnya.


Aku menyayangi dan akan merinduimu selamanya, SAYANGKU.....



1 comment:

  1. sedih ... kasian... ditinggalkan orang yang ia sayangi.

    meskipun bahasanya ga semuanya ngerti, tp saya paham maksud cerita diatas.

    z33s ^_^

    ReplyDelete

ShareThis