Pages

SPONSOR

Followers

sponsor

Friday, November 19, 2010

Bile Kita Cayunk Orang Tuhh!!!!!!!!!!

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite trime je ap yang org tuhh kate,,
Tapi bile die sakitkan hati kite??
Hati kate tape,,manusie tade yang perfect..

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite tunggu die lame pn tak ape,,
Tapi bile die tunggu kite?? Die mara..
Hati kate,,ala..adat la ade yg menunggu dn ade yg ditunggu..

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite xtido pn tak ape layan die tga bosan,,
Tapi bile kite bosan,,ade die lyn kite??
Hati kate tak ape,,die bz kot..

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite gaduh dgn die,,kite diam je,,
Tapi die?? heboh 1dunia..
Hati kate xap,,die tension tuhh..

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite call nk ckp dgn die,,
Tapi die?? Gayut dgn org lain..
Hati kate xap,,die ad hal tuhh nk ckp ngn kwn die..

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite bercerite dgn die,,
Rase ny crite dgn tunggul lagi bagus..
Tapi bile die becerite dgn kte,,kite dengar,,Sepatah2 kite ingat..
Hati kate xap,,saying la kate kn..

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite dan die lapa,,kite bg sume roti kite kt die..
Hati kate xap,,ala jagelah hati die..cian die..

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite sanggup bagi die rest kalo die letih
Tapi bile kite letih,,die suruh jugak kite lyn die bile die bosan..
Adil ke..??
Hati kate xap lah,,ala..bkn selalu pun..

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite jd mcm org gile bile dga die sakit,,
Tapi bile kite sakit,,die siap kluar dgn kwn2 meraikan hari kesakitan kite..
Hati kate xap,,xkan die nk bekepit dgn kte 24 jam..

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite xpernah pentingkn diri sindri,,
Tapi die hipokrit sgt,,
Hati kate xap,,die mmg cm tuhh..
Knelah trime..

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite syg nk tinggal kn die..
Tapi die?? Xtau kite bedepan dgn maut,,
Walau pn kite sakit,,die kate kite sakit biase2 je,,jgn nk mengarut..
Hati kate,,camne larh die bile kite xde?? Msti happy..

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite xsanggup tgk die derite..
Tapi die pernah hargai kite??
Hati kate,,tahu xbetape kite sygkn die..?????

BILA KITA SAYANG ORANG ITU….
Kite sanggup tinggalkn die selame lameny,,
Untuk die bahagie dgn org tersyg..
Tapi adekah die tahu pengorbanan kite??
Hati kate tape,,asalkn die berbahagie..

Thursday, November 11, 2010

Nenas Kembar 3

Huhuhhu... tengok buah ni...... Kembar 3..... Dapat gambar ni mase otway balik kg...

Tuesday, November 9, 2010

bila busan datang melanda diri…

Ayu@g¡f000 (1)
bile busan telah melanda diri… pasti semua akan terasa kusut…seperti yg kurasakan sekarang…. busan yg teramat sangat.. sangat..sangat dan sangat teramat busan… melalut sudah…hehehehehehehe

Monday, November 8, 2010

Novel (Bab 6) : Kerana Hatiku Sekeras Kerikil


Faiz sedang berehat di bilik guru. Sheera dan Irene melangkah masuk.

"Zul, you lunch dengan I ya.''
 Syarifah tergendeng-gendeng, meremang bulu roma Faiz dibuatnya.
 Makan pun nak berteman, nak suruh belanja la tu. bisik hati Faiz.

Kehadiran Sheera dan Irene ke bilik guru mengalihkan pandangan Faiz. Dia tidak mempedulikan Syarifah yang selamba saja duduk di atas mejanya itu. Dia hanya memerhatikan Sheera.

Sheera menuju ke meja cikgu Kamsiah. Dia sempat melemparkan pandangan ke arah Faiz, dan pandangannya beralih pada Syarifah. Sakit pulak hatinya melihat gelagatSyarifah yang mengada-ngada tu.

Yang Si Faiz tu pun sama je melayan.. Meluatnya aku!! Nantilah kau... Nak ngurat Faiz ya... Kalau lawa tak apalah, setakat si gedik ni kalau nak dibandingkan dengan aku, berpuluh-puluh kali ganda lawa aku dari die. Agaknyalahh.... bisik hati Sheera.

"Apalah nak jadi dengan kamu ni?" cikgu Kamsiah mula membebel.
 Sheera memberanikan diri membalas renungan cikgu metematik itu. Faiz yang memerhatikan dari tadi terasa simpati dengan Sheera. Tapi Sheera selamba saja.

"Tiga hari kamu tak datang, kamu pergi mana?"
 "Cikgu tahukan jawapannya?"
 Hehehe! betul apa dia tahu. Dia tangkap aku dengan Irene hari tu. Nasib baik aku dengan Irene tak berapa baik hari tu. Member-member yang laindapat pulak selamatkan diri, bisik Sheera.

Faiz menelan air liur.....
Selambanya dia jawap.. bisik hati Faiz.

"Saya nak kamu bersihkan longkang sekolah balik nanti.'' arah cikgu Kamsiah.
 Sheera tersenyum. Apalah sangat hukuman tu, bisik Sheera.
 Dia sempat menoleh pada Faiz, pada Syarifah dan kembali pada Faiz, dia menjeling tajam.
 Eiii, geramnya aku!!!  Jelez????.... Tak, aku tak jelez... Nak buat apa jelez. bisik hati Sheera.

"Zul banyak kerjalah. Ifa pergi dululah.'' ujar Faiz.
 Syarifah menarik muka masam, dia bangun membetulkan skirt pendeknya, dan berlalu pergi.....
Faiz menarik nafas lega.....

Shera pergi ke meja Irene,  hendak meluahkan apa yang terbuku dihatinya. Tasha berdiri disebelah meja Irene....

"Meluatlah aku tengok Syarifah gedik tu.''
 Mahu tidaknya, dia nak tackle Faiz tu, bisik hati Sheera.
 Irene tersenyum. Dalam kepalanya ligat memikirkan projek terkini lagi sensasi.
 Yess... dah dapat dah.... bisik hati Irene.
 Sheera menjeling tajam pada Syarifah gedik yang menuruni anak tangga bersama Faiz. Nak pergi makanlah tu.

Faiz mencari kelibat Sheera, nampak pulak tu Sheera menjeling, membuatkan Faiz menjadi serba salah.... Dia taknak Sheera menyangka yang bukan-bukan antara dia dan Syarifah, kerana dalam hatinya hanya ada Sheera.

Jaga kau Syarifah gedik.... Biar aku malukan pada seisi sekolah.... Ingat lawa sangatlah kaki tu nak pakai skirt pendek... Huh....Meluatnya aku!!!  bisik hati Sheera.

Pat berlari mendapatkan member-member yang sedang tekun itu. Dia kelihatan tercungap-cungap....
 "Dah nampak dah... putih lagi....'' ujar Pat..
 Senyum Pat meleret....
 "Elok sangatlah tu...''
 Kali ni biar dia rasa apa itu erti maluuu......

Pagi itu juga Sheera dan Irene mendapatkan bantuan rakan dari kelas sebelah bagi menjalankan misi  mereka terhadap Syarifah gedik...


"Dia dah datang tu, cepatlah sikit buat kerja tu,'' bisik Sheila...
 Sheila gelisah. Kalau kena tangkap dengan dia-dia pun kena sekali...
 "OKey, Sheila.... Thankz,'' ujar Sheera.
 Sheila mengangguk lembut. Dia keluar menuju ke arah dewan sekolah.

 Sheera dan Irene turut ke dewan memandangkan perhimpunan belum lagi selesai.
 Mujur ada Sheila. Dapat juga dia kenakan Syarifah gedik tu, nasib dia memang baik, kalau dia ajar kelas aku memang tak habis-habislah dia terkena...bisik Sheera.

 Sheila sempat melambaikan tangannya sebelum mencelah masuk di antara pelajar-pelajar kelasnya.
 Selepas ini Sharifah gedik akan masuk mengajar dan tahulah nasib dia nanti.... bisik hati Sheera.

 Syarifah gedik terus aja duduk di kerusi, sedangkan Sheera, Irene dan Lynn menunggu di luar kelas Sheila.
 Ehhh..... Syarifah gedik tengah duduk di kerusi tu... Kejap lagi dia bangun adalah tu.... bisik Sheera.

 Sheera, Irene dan Lynn terus menunggu diluar kelas Sheila untuk melihat wajah Starifah gedik nanti..
 Syarifah gedik nampak gelisah sahaja.... Dari tadi dia tak bangun-bangun walau dia ingin sekali buat begitu dan itulah yang patut dilakukan... Macam ada yang tak kene je ni....

 Sheila mengintai ke luar kelas, dia menguntum senyum ke arah Sheera, Irene dan Lynn.. Akhirnya Syariah gedik bangun jaguk... Dia terus je memusingkan kepalanya ke belakang skirt putih susunya yang kini basah dengan ink merah...

 Siapalah punya kerja ni?? geram aku!! jerit hati Syarifah gedik..
 Sharifah memandang pelajar-pelajar yang selamba saja... Mana taknya mereka memang tak tahu apa-apa pun...  kecuali Sheila.... Sheera pula menahan tawa...Padan muka.... bisik hati Sheera.Dia sebabkan kerusi tu beralas lapik merah, dia lansung tak perasan tadi...

 Macam manalah nak buat ni.... nak basuh??? huhh... satu hal pulak.... Kalau hilang tak apalah jugak.. Ni gerenti tak boleh hilang punye... Nak baliklah... Huwaaaa!!!! Malunya aku! bisik hati Syarifah gedik...

Happy B'day My Kuya (Myke)

Last November 4, MyKe celebrate he birthday with great joy ... he looks so happy ... maybe posting a bit late but hope it does not matter ...

he is funny ..

sometimes he also became a very serious.

sometimes be a shy ... maybe ....


http://yourlooktoday.blogspot.com/

Sunday, November 7, 2010

Novel (Bab 5) : Kerana Hatiku Sekeras Kerikil



Ehhh, ada budak baru lagilah... bisik hati Sheera.. Baru empat hari tak datang sekolah, dah ada berita baru. Ish, dapat tahu lambat pulak tu...

Sheera malas bertegur sapa dengan budak baru tu. Biarlah dia.... Tapi yang menyakitkan hati tu, dia cuba nak rapat-rapat dengan Tasha. Marahlah aku, ada yang cuba nak ambil member aku yang paling kamcing pulak tu.

Irene baru saja masuk ke kelas, Sheera menghampirinya.

"Irene...''
 "Hah Sheera, ada apa?"
 Sheera duduk di sebelah Irene.
 "Aku benganglah dengan budak baru tu... "
Sheera melahirkan kekesalannya.

Intan yang memahami masalah Sheera melemparkan pandangannya ke arah Tasha dan Ika yang nampak mesra saja. Menyakitkan mata yang memandang.

"Kita kenakan dia nak??"
 Lynn memberikan cadangan bernasnya yang tidak mampu menarik perhatian Sheera yang telah pun mengelamun jauh mengimbas kembali keindahan detik-detik yang dilaluinya ketika bersama dengan Tasha.
Seorang member kamcing yang sentiasa bersama saat suka dan duka. Dia inginkan kemesraan seperti dulu. Tasha bersama-sama dengannya dan member-member lain. Sama ada ketika buat benda elok atau yang tak elok...

Sheera balik sekolah dengan Lynn dan Pat. Sejak dari dalam kelas tadi Sheera sudah dapat menangkap ada sesuatu dalam fikiran Lynn dari wajah Lyn yang nampak berkerut. Mula-mula Sheera agak keberatan, tapi akhirnya setuju setelah Lynn meyakinkannya.

"Aku gelilah dengan binatang tu... Loya tekak aku ni hah..''
Tekak Sheera terasa loya macam nak muntah je.
 "Berapa apek??"
 Lynn tercungap-cungap geli jugaklah tu.
 "5 ringgit.''
 Amboi mahalnya! Apa sangatlah binatang tu. Nanti lepas jugak. bisik hati Lynn.
 "Tak boleh kurang ke??''
 Siap main tawar-tawar lagi. Si Pat ni ingat kat pasar malam ke nak tawar menawar  pulak. bisik hati Sheera.
 "Kasi kulang 50 sen sama lu.''
 Eleh,5 posen je kurang??. Fuhh, kedekutnya!! bisik hati Pat.

Pat menghulurkan duit dan menyambut bungkusan yang dihulurkan itu.
"Siapa nak bawa ni??'' tanya Pat.
 Pat bersungut. Dia menjauhkan sedikit tangannya ke depan. Menutup mulutnya menahan geli.
 "Kau bawa ajelah.'' Kita naik cab.'' ujar Sheera.
 Sheera menahan sebuah teksi merah putih .

"Mesti gempak n!"
 Irene tak sabar nak tengok telatah Ika apabila terjumpa binatang ni nanti.
 Sheera berlari menuju ke tandas.
 Apalah... Nak buat, tapi jadi macam ni pulak. Ishhh, memalukan sungguh, bisik hati Sheera.

 Faiz melangkah ke kelas yang tidak berpenghuni itu. Dia terus ke meja hadapan kelas itu. Menanti pelajar-pelajar yang masih belum selesai perhimpunan... Merenung tempat Sheera yang kosong saja. Pagi tadi Sheera tak datang, entah ke mana pulak lah tu...

 Pelajar-pelajar menuju ke kelas. Tersengih-sengih apabila tengok cikgu dah datang. Sheera sempat melemparkan pandangannya ke arah Faiz. Senyuman Faiz lansung tak dipedulikannya.

Ehh, datang pulak. Pukul berapalah dia datang agaknya. Mesti baru lagi ni. Pagi tadi tak ada pun. Ikut sedap dia aje... bisik hati Faiz.

"Eiiii! Katak!!!"
 Fuhh, bingit telinga.
 Jeritan Ika bergema di dalam kelas. Ika turut terlompat-lompat mengelak dari terkena katak yang melompat tu.

Sheera menahan tawanya. Member-member lain turut tersipu-sipu. Control beb...
Sheera selamba saja bangun dan berdiri di atas kerusi .
 Takut jugak! dibuatnya katak tu menggila, nanti tak pasal-pasal aku pulak yang terkena balik. Eiii, gelinya!!. bisik hati Sheera.

Faiz menggeleng kecil. Dalam kesibukan pelajar-pelajar lain yang lintang-pukang, dia menoleh pada Sheera.
Amboi! Sedapnya berdiri atas kerusi tu. Sheera menjeling ke sebelah sana. Tersenyum ceria... Mesti ada apa-apa ni.. bisik hati Faiz...

Bukan nak tuduh, tapi rasa-rasanya dia punya kerjalah niii......... bisik hati Faiz......

Ni Ialah MY Mum

Ni gambar my mum .... Perjalanan hidup yang tak berapa baik dan sangat selalu bersedih

Ini Yayank Qu Ukeyhhhhhh!!!!!!!!!!

Ni member lame Qu juge.... Die nii,sweet,nice n friendly laa jugak,hehe.. Tak ktinggalan die juge si sweet yg tomey.. Die ni dak baik la mase kat skolah dulu-dulu. Die ni dak alim... klau slalu org ckap alim-alim ayam tapi die ni alim-alim kucing,hehe... (camne tuh agknyer)???  Name si sweet ni Nur Alina..... Tarikh die terberanak 13 September..  Nak tahu yg selengkap dan selanjutnya..... Cari laa die di FB ye.... 





Member Lama (NAZMEER)

Name mamat ni Nazmeer.... Ni member skolah dulu..mase kecik-kecik dulu,hehe. Dia ni nak cakap hensem tak la jugak, nak kate udoh pun tak laa.... Tapi die bagi die,die laa yang paling hensem... Katenye die laki setia.. Setia??? pada 1,2,3 ??? ntahalh.... Tapi yang Qu tahu die adalah seorang En. POYO sejati..hua,hua,hua... (jgn mare).....



This is my new friend ... (SAM)

I've talked about getting my new friends from Manila last month, now I want to tell you about my new friends for this month.He was friendly and good man ... I called him, Sam .. He is a smart man, cute and has a big dream ... and now he lives in Australia to work.He wanted to be a millionaire .. And is still working hard for it. I was very impressed with it.   
He said:
I am a Dreamer, but this time I am going to make my dream come true!
I hope he will continue working hard and God will bless you.

Novel (Bab 4) : Kerana Hatiku Sekeras Kerikil

Hiasan Semata

Pukul 6 pagi, Sheera bangun dari tidur. Sebaik hendak melangkah ke bilik air, tiba-tiba wajah Faiz menjelma di ingatan. Pada mulanya dibiarkan saja tapi lama-kelamaan ternyata menggangu fikiran.

Kalau ikutkan hati memang rasa tak nak pergi sekolah hari ni. Malasnya nak mengadap muka cikgu baru tu.. Apasallah dia boleh jadi cikgu aku ni.... Arggghhhh!! bisik hati Sheera.

Hari ni kena keluar awal sikit. Ada projek dengan member-member. Nak pancitkan tayar kereta cikgu yang memandai je bagi tempat duduk aku pada Dhila, bisik hati Sheera lagi.

Ramainya manusia tunggu bas. Apasallah tak ada pakwe yang nak tolong angkat aku pergi sekolah. Senang sikit... Tapi,eeiii taknaklah aku... Lelaki ni tak boleh pecaya sangat... Dangerous!! bisik Sheera.

Yes! bas dah datang, bisik Sheera sendirian.
 Sheera mula untuk berebut Dia mencapai besi di tepi pintu bas untuk memudahkan dia naik.
 Laaa,siapalah yang kurang ajar tarik baju aku ni? Koyak nanti satu hal pulak., bisik Sheera sendirian.
Sheera cuba menoleh kebelakang, tap.. tak jadi disebabkan terlalu ramai manusia yang mengganas untuk naik. Dia mengambil tempat duduk yang masih kosong. Baru je duduk, dah ada yang duduk di sebelahnya. Tak tahulah siapamalas nak tengok.
  
"Sorry yaa.. tertarik baju tadi. Ingatkan besi tadi.''
 Lawaknyalah hai! Baju yang punyalah lembut macam ni, dia ingatkan besi. Nak kena agaknya ni. Dia rupanya yang main tarik-tarik baju aku tadi, bisik hati Sheera sendiri.
Sheera pantas menoleh dan menjeling tajam. Dia menoleh untuk kali kedua. Agak lama....

"Tiket!!"

 Sheera agak terkejut, cepat-cepat dia mengalihkan pandangannya. Dia meraba syiling didalam poket, tapi terhenti apabila pemuda disebelahnya telahpun berbaik hati tolong bayarkan tambangnya sekali.
 Dia terus mencari syiling dan dihulurkan pada pemuda disebelahnya tu. Taknak terhutang budi lah kononnya.

"Tak apalah.''
 Eleh.. ingat duit ni tak laku ke? Taknak lagi bagus.... Kalau macam ni hari-hari pun tak apa. bisik Sheera sendirian. Sheera melemparkan pandangannya keluar.

Sebelum waktu belajar bermula, habis tayar kereta cikgu Hasnah yang diparking di bawah pokok menjadi sasaran Sheera dan Intan.

"Padan muka!!"
 Sheera tersenyum puas. Dia mengatur langkah menuju ke arah kantin sekolah. Sempat dia singgah sebentar di tong sampah untuk membuang pisau dan spanar yang digunakan tadi.

"Mesti dia menyirap je...,'' balas Intan
 Intan tersenyum lagi. Memang dia cukup suka buat benda tak elok macam ni. Bukannya apa, dah cikgu buat silap... terima ajelah. Tak kiralah perkara kecil ke... besar ke... balas tetap balas....

Memang seperti yang telah diduga, hari tu sekolah gamat dengan berita tentang keempat-empat biji tayar kereta cikgu Hasnah pancit. Mesti ada orang aniaya ni... memang pun....

Sheera sekadar tersenyum. Member-member lain pun taknak ketinggalan tersengih puas hati.

Kesian cikgu, mesti dia kena balik naik bas nanti. Baru dia tahu macam mana susahnya naik berebut naik bas.. sampai kasut dipijak orang.... baju ditarik orang... traffic jam lagi... dan akhirnya terlambat, bisik hati Sheera. 

Macam dialah hari tu. Bukannya sengaja nak datang lambat, tapi sebab terpaksa. Lain kali janganlah memandai nak aturkan tempat duduk orang. Bukannya cikgu tak tahu tahun lepas memang dia duduk dengan Tasha.........

 Faiz geleng kepala apabila mendengar cikgu-cikgu lain sibuk bercerita tentang sekumpulan pelajar-pelajar yang tak berdisiplin dan didapati ponteng sekolah atau kalau tak pun datang lambat. Ada tu.. First day lagi dah lambat dah....

Dia teringatkan Sheera, pelajar kesayangannya itu. Dah tiga hari tak datang sekolah. Membuatkan dia terasa rindu untuk menatap wajah cantik dan melihat senyuman manis Sheera. Tapi, gadis itu agak nakal. Faiz tahu, Sheera terlibat dalam kes ponteng sekolah dan selalunya dia akan ponteng kelas.

Kenakalan Sheera menjadi sebut-sebutan, sering saja didengarinya. Dia pun sudah jarang dapat bertemu dengan Sheera pada waktu pagi. Kerana Sheera selalu datang lambat ke sekolah, dan sejak dia memiliki motor dua hari lalu, dia tidak lagi bertemu dengan Sheera.

Sheera semakin berani ponteng sekolah. Dia sayangkan Sheera, dia tidak mahu Sheera begitu. Walau dia tahu gadis itu amat sukar dibentuk, apalagi oleh seorang lelaki. Dia tidak salahkan Sheera kerana membenci lelaki. Dia tahu tentu ada sebab kenapa Sheera bersikap demikian...............

Thursday, November 4, 2010

Novel (Bab 3) : Kerana Hatiku Sekeras Kerikil


''Mana Sheera dan Irene?'' soal tasha.
 Laa...... Belum sampai lagi budak 2 ekor ni. Mana pulaklah perginya? bisik hati Intan
Intan menggeleng kecil. Memang dia tidak tahu Sheera dan Irene kemana. Lepas aja buat rompakan kecil di bilik kemahiran hidup tadi, mereka terus berpecah kerana tak nak cikgu syak....

''Tu pun dia orang dah sampai.'' Tasha terasa lega dengan kehadiran Sheera dan Irene. Senyuman terukir di bibir Pat,Intan,Lynn, dan Dhila.
 Irene mengetuk pintu beberapa kali. Sheera mengemaskan kain biru muda yang di padankan dengan baju kurung putih. Risau kalau pisau yang diselitkan dibahagian pinggang kainnya ternampak pula.
 Sheera terus mengikuti langkah Irene masuk ke dalam kelas. Matanya tertumpu pada member-member lain. tersengih-sengih hingga tak sedar pun dah sampai di meja cikgu.

"Mana kamu pergi ni?"
 Sheera tunduk sahaja. Terkejut dengan sergahan cikgu. Dia mengangkat muka perlahan-lahan.

 Hahhh? Siapa pulak lelaki ni? Ishhh, macam kenal je.... Laaa betul ke mata aku ni? Apalah yang dia buat kat sini... Alahai.... bisik hati Sheera.
"Kami pergi tandas cikgu.''
Irene terpaksa menjawab apabila Sheera hanya senyap dari tadi.
Entah kenapa pulak lah budak ni. bisik hati Irene.

Nasib baiklah cikgu tak banyak tanya. Agaknya dia pun malas nak layan sangat. Sheera macam orang tak betul terus aje menonong ke arah tempat duduknya.

"Siapa tu?''
 Tak pernah-pernah dia tegur si Dhila di sebelahnya tu, tapi hari ni tegur pulak. Dhila tercengang macam tak percaya saja soalan tu ditujukan untuknya.
 "Cikgu baru.''
 Dia menjawab lembut sopan santun gitu..

Jawapannya membuatkan Sheera seperti ingin membunuh diri.
 Macam manalah boleh jadi macam ni. Mampuslah dia kali ni, punyalah sombong dia di dalam bas.. Last-last itulah cikgu baru dia. Ni yang rasa macam nak tukar sekolah lain je ni.. bisik hati Sheera.

Faiz mencuri pandang ke arah Sheera yang nampak tidak senang dengan kehadirannya. Dia sama sekali tidak menyangka akan bertemu lagi dengan Sheera walau itu yang amat diharapkan. Dapat mengajar kelas dia pulak tu.
Tahulah dia nanti..... Ohh sombong ya?.. bisik hati Faiz.

Sheera masih tidak dapat mengawal perasaannya yang terperanjat itu. Pandangannya sesekali bertemu dengan Faiz yang berada di hadapannya. Dan satu perasaan yang sukar untuk dimengertikan hadir pada ketika itu.

Saturday, October 30, 2010

Novel (Bab 2) : Kerana Hatiku Sekeras Kerikil

Hiasan Semata

Sejak pagi tadi Sheera diam sahaja. Serba tak kena pulak rasanya duduk disebelah Nina yang berbadan agak gempal itu. Bukan kerana takut memandang saiz yang berbeza, tapi kerana memang tak pernah bertegur sapa dan rasanya mungkin tak sekepala.....

"Hai, saya Dhila.''
Huhh, Sheera mengangkat muka dan menatap wajah budak baru didepannya. Ada senyuman terukir di bibirnya membuatkan hati seorang wanita yang lemah lembut terasa serba salah. Dia menyambut salam itu perlahan-lahan.

''Sheera''
Salam dileraikan. Dia mengalihkan pandangannya ke arah Tasha dan kembali meneruskan kerjanya.

Loceng rehat berbunyi. Macamlah kebulur sangat pelajar-pelajar sekolah yang terdiri dari orang-orang pompuan sahaja, semua berpusu-pusu menuju ke kantin. Ada yang berlari-lari dan berebut-rebut. Sheera turut melangkah ke kantin, tapi dia tidaklah seburuk kelakuan pelajar lain yang tidak senonoh itu.

''Apa projek pertama kita?"
Sheera mengalihkan pandangannya ke arah Irene. Soalan dari Irene membuatkan dia tersengih... 
Dah ada lah tu...

"Budak baru tu.."
Hehehe! Tahulah dia nanti. bisik hati  Sheera.
Sheera memandang wajah member-member seorang demi seorang. Irene dengan mukanya yang tak faham. Pat tersengih-sengih entah tahu entah tidak. Intan mengangguk-angguk macam dah yakin je. Lynn tercangak-cangak tak tahu apa-apa. Dan Tasha kelihatan tak senang dengan keadaan itu...

''Aku tak nak masuk campur.''
 Hahh! Sheera tercengang. Melopong mulutnya bagaikan pintu gua. Wajah Tasha direnungnya agak lama, membuatkan Tasha serba salah. Dia sendiri tak faham kenapa pulak Tasha tak nak masuk campur kali ini.
Mesti ada skandal dengan budak baru tu. bisik hati Sheera.

"Dia tak salah, dia tak tahu apa-apa pun.''
 Tasha tunduk ke bawah. Sheera mengangguk kecil. Mungkin juga ada benarnya kata-kata itu.

 ''Boleh saya tumpang duduk kat sini?"
Serentak itu semua mata tertumpu pada tuan punya suara itu. Dhila tunduk takut-takut. Ditangannya ada sepinggan nasi campur dan sebelahnya lagi ada segelas air.

''Duduklah.''
 Tasha selamba sahaja mempelawa. Sheera terpaksa mengensot ke tepi sedikit untuk memberikan ruang pada Dhila. Fuhh! Cepat benar hatinya lembut. Dalam pada tidak sedar itu, kemesraan sudah mula berputik diantara budak baru tu dan budak-budak lama. Sheera terima juga kehadiran Dhila sebagai salah seorang dari seorang member-member kamcingnya. Nasib memang menyebelahi Dhila, kalau tidak mampuslah dia....

Itulah lain kali jangan cari pasal dengan aku. Yang pandai-pandai pergi duduk tempat aku tu siapa suruh. Ohhh! Nak ambil member kamcing aku ya...? bisik hati Sheera.
Tapi bila difikirkan, bukan salah Dhila. Tapi... Cikgu... Yes... Cikgu yang salah. bisik hatinya lagi.

Sebelum habis waktu rehat, bilik kemahiran hidup menjadi sasaran Sheera dan kawan-kawannya.
"Oii, dah masuk kelaslah,'' Pat yang tercegat di muka pintu kelas memberitahu.
 Irene segera memasukkan spanar ke dalam poket baju seragamnya. Sheera menutup semula kotak besi berwarna hitam itu. Dia sempat mencapai sebilah pisau lipat yang bersinar-sinar. Intan memerhatikan keadaan bilik itu kembali seperti sediakala, dan mereka terus beredar.

Tasha resah menanti member-member yang masih lagi tidak kelihatan kelibatnya. Kehadiran cikgu menambahkan resah yang sedia ada. Lynn juga gelisah sahaja. Takut-takut kalau ada sesuatu yang tidak diingini terjadi.

"Manalah budak-budak ni?'' Dhila turut meluahkan rasa takut.
 Cikgu Hasnah masuk bersama dengan seorang lagi cikgu. Lelaki... Mungkin cikgu baru agaknya. Semua mata tertumpu pada cikgu lelaki itu. 'Handsome' gitu... kena pulak kalau dia tersenyum.... Cair.....

"Saya nak kenalkan kamu semua dengan cikgu baru yang akan mengajar kamu subjek Sejarah dan Bahasa Melayu.''
Pandangan pelajar silih berganti. Ada senyuman geli hati yang terukir dibibir masing-masing.
"Siapa nama dia cikgu?"
Selamba sahaja soalan itu diajukan. Lynn buat tak tahu sahaja bila ada yang menoleh padanya. Yang pasti mereka juga nak tahu.
"Nama saya Faiz.''
 Alahai romantiknya suara, meremang bulu roma dibuatnya.

"Kamu semua buatlah kerja sendiri,'' kata cikgu Hasnah.
Seronoknyalah, memang pada awal persekolahan bukannya belajar. Maklumlah buku teks pun belum dapat lagi. 

Pat dan Intan melangkah masuk, tersengih-sengih macam kerang busuk mendapatkan cikgu Hasnah dihadapan seorang........
Ehhh, lelaki pulak tu,apahal pula cikgu ni..... Takkan nak buat hal pulak. Dah kawin tu dahlah.... Ishhh, takkan lah.... bisik hati Intan.

"Mana kamu pergi ni?''
Intan tersengih-sengih. Malu pulak rasanya, mungkin sebab ada lelaki handsome di sebelah cikgu Hasnah.
"Kami pergi tandas, cikgu.''
 Tipu sunat lagi, Cikgu Hasnah menggeleng kecil. Memang dia sendiri faham sangat dengan perangai pelajar-pelajarnya yang memang terkenal dengan masalah disiplin.
"Pergi duduk tempat kamu.''
Dah malas nak layan lah tu... Intan beredar ke arah Lynn, dan terus duduk di situ. Dia memusingkan badannya ke belakang melihat Tasha dan Dhila. Pat mengambil tempat duduknya. Mengeluarkan spanar yang diambil di bilik kemahiran hidup tadi.

"Siapa tu?"
Intan tidak berlengah lagi bertanya. Matanya bertaut pada cikgu Faiz. Handsomenya..
"Cikgu baru.''
Hahh!! Terkejut aku.. Apa dibuatnya cikgu lelaki kat sekolah perempuan? Ishh, lecehlah.... 
jadi baiklah aku nanti...

Friday, October 29, 2010

Novel (Bab 1) : Kerana Hatiku Sekeras Kerikil


Hiasan Semata

Semasa berebut menaiki bas awam ke sekolah dengan penumpang-penumpang lain, kasut Sheera dipijak tanpa disengaja oleh seorang pemuda. Pemuda yang kemudian duduk disebelahnya itu tersenyum simpul menyedari kesahalahannya.Tetapi senyum itu hilang apabila melihat Sheera menjeling tajam ke arahnya.
 Sheera melihat kasutnya yang baru sahaja menjadi mangsa. Ada tompokan hitam yang menyakitkan mata memandang.
''Ada mata tak nak guna,'' ngomel Sheera.
Dalam hati Sheera masih lagi memaki hamun pemuda itu. Kasut yang telah dibasuhnya semalam dan disapu pula dengan kapur agar nampak lebih putih, kini telah tercemar.

''Dahlah hari ini merupakan hari pertama persekolahan selepas cuti panjang akhir tahun........
Bengang betullah!" bisik hati Sheera.

Bas berhenti beberapa kali mengambil dan menurunkan penumpang. Dan menyusuri jalan yang agak sibuk membawa penumpang ke destinasi mereka. 
Sheera menjeling jam ditangan yang sudah pun menunjukkan hampir pukul 7.00 pagi. Kira-kira 2 minit lagi sekolah akan bermula......
Dia cuba melelapkan mata. Mengimbas kenangan indah bersama-sama member kamcing. Dia rasa rindunya memuncak untuk bertemu dengan member yang paling ngam.
''Pagi lagi dah mengantuk?" Sheera tekejut. Cepat-cepat dia membuka kelopak matanya.
Huh meluatnya........! bisik hati Sheera. Sheera menjeling buat kali kedua ke arah pemuda itu.
Entah siapalah yang bagi dia duduk disebelah. Tak malu betul. bisik hati Sheera.
"Sorry ya, tak sengaja tadi.'' kata pemuda yang duduk disebelahku itu.
Banyaklah dia punya tak sengaja. Bisik hati Sheera.

Sheera tidak langsung mempedulikan pemuda disebelahnya itu.
Biar dia cakap sorang-sorang macam orang tak betul. bisik hati Sheera lagi.
''Kalau awak tak puas hati, nanti saya basuhkan kasut awak tu.''
Alahai..............

Thursday, October 28, 2010

ShareThis